Hoe gezond is je bedrijf
Hoe gezond is je bedrijf eigenlijk? En dat is niet alleen financieel bedoeld. Ook je positie in de markt bepaalt de levensvatbaarheid van je bedrijf. Met behulp van een health check kunnen we je financiële positie bekijken; met Business Model Canvas kunnen we je marktpositie analyseren.
Health Check
In één of meer gesprekken over scenario’s, acties en prioriteiten hanteren we een soort verkeerslichtsymbolen. Een gezond bedrijf verkeert in fase Groen. Als zich problemen voordoen, zoals terugval van omzet en winst, kan het bedrijf in fase Geel of Oranje belanden. Als fase Rood is bereikt, is een faillissement meestal onvermijdelijk. Door het tijdig opmerken van waarschuwingssignalen en het nemen van adequate maatregelen kun misschien een faillissement voorkomen worden.
Hoe gezond is de onderneming?
De gezondheid van je bedrijf hangt af van de fase waarin die zich bevindt. Een Quick Scan, onder andere op basis van jaarverslagen, brengt de belangrijkste aandachtsgebieden aan de oppervlakte. Hierdoor is snel te zien in welke fase de onderneming zich bevindt.
Voor het bepalen van de fase stellen we drie basisvragen:
- Wat zien we?
- Hoe uit zich dat?
- Wat moet er gebeuren?
En dan is duidelijk in welke situatie een bedrijf zich bevindt (zie afbeelding – Health Check)
Fase Groen:
- Gezond en in balans!
- Succesvolle bedrijfsvoering; een gezonde liquiditeitspositie
- Proactieve acties nodig om succesvol te blijven
Fase Geel:
- Eerste waarschuwingssignalen!
- De onderneming presteert onder de maat; marges onder druk
- Corrigerende maatregelen noodzakelijk
Fase Oranje:
- Zorgelijke ontwikkelingen!
- Crisissituatie: verlies; sterk dalende omzet
- Herstelplan uitvoeren
Fase Rood:
- Noodsituatie!
- Insolvent; er kan niet meer aan de lopende verplichtingen worden voldaan
- Noodreddingsplan uitvoeren om een faillissement trachten te voorkomen
Als we de fase weten, moeten we snel aan de slag. Je coach kan je aan de hand van analyses assisteren bij het nemen van de juiste beslissingen. Met deze begeleiding en ondersteuning proberen we de opgaande lijn weer op te pakken.
Wat moet er zoal gebeuren?
Saneren
Samen met jou bepalen we waar en hoe kosten kunnen worden bespaard. Ook wordt een saneringsplan gemaakt dat zo spoedig mogelijk moet worden uitgevoerd.
Een financieringsplan maken
Om krediet of financiering te krijgen of om te voorkomen dat krediet wordt ingetrokken moet de bank overtuigd worden van de levensvatbaarheid van je bedrijf. Daarvoor moet een gedegen financieringsplan worden opgesteld, gebruik makend van alle middelen die de markt ons biedt.
Wij kijken naar jaarverslagen en andere financiële informatie niet als accountant, maar als ondernemer. Het gaat ons om de trends en de verwachtingen. Je coach kan je assisteren bij gesprekken met en bezoeken aan banken, of als intermediair optreden tussen alle betrokken partijen: bankier, accountant, advocaat/ jurist en ondernemer.
Herstellen
Om je bedrijf weer gezond te krijgen zijn corrigerende maatregelen of een herstelplan nodig. Daartoe wordt eerst het Strategisch Businessplan opgesteld of opgefrist, waarin behalve duidelijkheid over visie, missie, strategie en doelstellingen speciale aandacht wordt besteed aan marketing, acquisitie en productie, bedrijfsruimte, personeel en leiderschap. Als je een productiebedrijf bent, kijken we ook of het productieproces kan worden verbeterd door bijvoorbeeld Lean Management te implementeren.
Het uitvoeren van vernieuwingen of veranderingen in bedrijfsprocessen en verbeteringen van productieprocessen kan geruime tijd vergen. Regelmatige consultatie en hands-on begeleiding is essentieel voor een succesvol verloop van het herstelproces. Alles is erop gericht dat veranderingen en verbeteringen een blijvend effect hebben en bijdragen aan het weer gezond worden en gezond blijven van je bedrijf.
Business Model Canvas
Het business model Canvas is een krachtige tool om jouw business model op een transparante en overzichtelijke manier in kaart te brengen, onder de loep te nemen en communiceerbaar te maken.
Waarom zou je het Business Model Canvas gebruiken?
- Meer focus op zaken die cruciaal zijn om succesvoller te worden.
- De waarde propositie waarmee je in het verleden succesvol bent geweest, is niet onderscheidend meer.
- De markt vraagt om vernieuwing en verandering en je weet niet precies waar je moet beginnen, of wat de consequenties zijn van je interventies.
- Je wilt het ondernemerschap binnen het bedrijf een stevige impuls geven.
- Je wilt vernieuwing zoals nieuwe verkoop- of distributiekanalenkanalen aanboren, partnerships onderzoeken, de bedrijfsvoering onder de lopen nemen.
Hoe onderscheidend is Business Model Canvas?
In plaats van een dik boekwerk van je businessplan te maken breng je in één overzicht visueel in kaart welke onderdelen in je bedrijf essentieel zijn om (nog) succesvoller te worden of te zijn, welke onderdelen verbeterd moeten worden en welke vernieuwingen of innovaties nodig zijn.
Dit zijn de belangrijkste vragen die je krijgt, als we je business model bespreken:
Wat is je marktpositie? Wie zijn je klanten? Wat is je waardepropositie? Hoe communiceer je met je klanten? Hoe onderhoudt je de relatie met je klanten? Welke dienst of product maak je zelf? Welke mensen en middelen heb je daarvoor nodig? Wat besteedt je uit en wie zijn je strategische partners?
Samen met je coach probeer je al deze vragen te beantwoorden, die we met behulp van het Business Model Canvas duidelijk in kaart kunnen brengen.
Je kunt daarbij creatief op zoek gaan naar andere aanvullende bronnen van inkomsten. Met de informatie uit het canvas kun je uitrekenen wat elke keuze aan investering kost en wat deze investering oplevert. Zo combineer je het creatieve aspect met een financiële onderbouwing om een afgewogen keuze te maken.
Door gezamenlijk het business- en verdienmodel van je bedrijf onder de loep te nemen, kanaliseer je de creativiteit in het bedrijf en creëer je draagvlak om effectief te veranderen en te vernieuwen. Het combineert een grondige, diepgaande aanpak, zonder je in de details te verliezen. Je blijft zicht houden op de onderlinge afhankelijkheid van de essentiële onderdelen van de bedrijfsvoering.