info@embergconsult.nl
Emberg Consult Emberg Consult
  • Home
  • Over
  • Coaching
  • Publicaties
  • Contact
  • Home
  • Over
  • Coaching
  • Publicaties
  • Contact
  • Home
  • Publicaties
  • Business Model Canvas

Publicaties

14 jan

Business Model Canvas

(Bron: Business Model Generatie –  Osterwalder & Pigneur – NL editie)

Ben je een ondernemende geest?

Denk je constant over hoe je waarde kunt creëren en een nieuwe business kunt opbouwen, of hoe je jouw organisatie kunt verbeteren of transformeren?

Ben je op zoek naar innovatieve manieren van ondernemen, om oude, achterhaalde manieren te vervangen?

Zo ja, dan is het nu tijd om je verouderde businessmodellen op de schop te nemen en om je onderneming van de toekomst te ontwerpen.

Definitie van businessmodel: Een businessmodel beschrijft de grondgedachte van hoe een organisatie waarde creëert , levert en behoudt.

Dit businessmodel Canvas concept is eenvoudig, relevant en intuïtief te begrijpen zonder de complexiteit van het ondernemen teveel te versimpelen.

Het bestaat uit negen basisbouwstenen, die de logica laten zien van hoe een bedrijf geld wil gaan verdienen. De 9 bouwstenen omvatten 4 hoofdgebieden van een onderneming: klanten, aanbod, infrastructuur en systemen.

[KS] – Klantsegmenten: Voor wie creëren we waarde? Wie zijn de belangrijkste klanten? Deze bouwsteen Klantsegmenten definieert de verschillende groepen mensen of organisaties die een onderneming wil bereiken of bedienen. Een Klantsegment bevat klanten met gemeenschappelijke behoeften of gedragingen.

[WP] – Waardeproposities: Welke waarde leveren we aan de klant? Welk probleem van onze klanten helpen we oplossen? In welke klantenbehoefte voorzien we? Welke bundels van producten en diensten bieden we aan elk klantsegment? Deze bouwsteen Waardeproposities  beschrijft de bundel van producten en diensten die waarde creëert voor een specifiek klantsegment. Een Waardepropositie lost een klantprobleem op of voorziet in een klantbehoefte.

[KN] – Kanalen: Via welke kanalen willen onze klantsegmenten worden bereikt? Hoe bereiken we ze nu? Hoe zijn onze kanalen geïntegreerd? Welke werken het beste? Welke zijn het meest kosten-efficiënt?  Hoe integreren we ze met klantroutines? Deze bouwsteen Kanalen beschrijft hoe een bedrijf met zijn klantsegmenten communiceert en ze bereikt on een waardepropositie te leveren. Kanalen zijn de raakpunten met klanten.

[KR] – Klantrelaties: Wat voor soort relatie verwacht elk van onze klantsegmenten dat we met ze zullen aangaan en onderhouden? Welke klantrelaties zijn we al aangegaan? Hoe duur zijn ze? Hoe zijn ze geïntegreerd inde rest van het businessmodel? Deze bouwsteen Klantrelaties beschrijft de soorten relaties die een bedrijf aangaat met specifieke klantsegmenten. Klantenrelaties zijn nodig voor

  • Klantenacquisitie (binnenhalen van nieuwe klanten)
  • Klantenretentie (behouden van bestaande klanten)
  • “Upselling” (verkoop stimuleren)

[IS] – Inkomstenstromen: Voor welke waarden zijn onze klanten echt bereid te betalen? Voor wat betalen zij op dit moment? Hoe betalen ze op dit moment? Hoeveel draagt elke inkomensstroom bij aan de totale inkomsten? Deze bouwsteen Inkomstenstromen representeert de cash die een bedrijf genereert uit elk klantsegment (kosten moeten van de winst worden afgetrokken om winst te creëren.) Soorten Inkomstenstromen:

  • Transactie-inkomsten: eenmalige klantenbetalingen
  • Terugkerende inkomsten: aanhoudende betalingen om een Waardepropositie aan klanten te leveren of om klantsupport te bieden na aankoop

[Kres] – Key resources: Welke key resources vereisen onze Waardeproposities? Onze distributiekanalen? Onze klantrelaties? Onze inkomstenstromen? De bouwsteen Key resources beschrijft de belangrijkste assets (mensen en middelen) die nodig zijn on te zorgen dat een businessmodel werkt. Key resources kunnen fysiek, financieel, intellectueel of menselijk zijn. Het zijn de hulpmiddelen en hulpbronnen die een bedrijf zelf heeft of leaset of krijgt van Key Partners.

[KA] – Kernactiviteiten: Welke kernactiviteiten vereisen onze Waardeproposities? Onze distributiekanalen? Onze klantrelaties? Onze inkomstenstromen? De bouwsteen Kernactiviteiten beschrijft de belangrijkste dingen die een bedrijf moet doen on te zorgen dat zijn businessmodel werkt, dus om met succes te opereren. Kernactiviteiten zijn nodig om een Waardepropositie te creëren en te bieden, markten te bereiken, klantrelaties te onderhouden en inkomsten te verdienen. Kernactiviteiten worden ingedeeld in de volgende categorieën:  productie; probleemoplossing (dienstverlening); platform / netwerk (bv. Marktplaats)

[KP] – Key Partners: Wie zijn onze Key Partners? Wie zijn onze kernleveranciers? Welke key resources halen we bij onze partners? Welke kernactiviteiten voeren onze partners uit? De bouwsteen Key Partners beschrijft het netwerk van leveranciers en partners (partnerschappen) die zorgen dat het businessmodel werkt.  Partnerschappen kunnen nuttig zijn om te optimaliseren (outsourcing), risico’s te beperken of om resources te verwerven.

[KStr] – Kostenstructuur: Wat zijn de belangrijkste kosten die inherent zijn aan ons businessmodel? Welke Key resources zijn het duurst? Welke Kernactiviteiten zijn het duurst? De bouwsteen Kostenstructuur beschrijft alle kosten die worden gemaakt om een businessmodel te laten werken. De belangrijkste kosten worden gemaakt door het creëren en leveren van waarde, het onderhouden van klantrelaties en het genereren van inkomsten. Twee uitersten  zijn een kostengestuurd businessmodel (low budget airlines) en een waardegestuurd businessmodel (luxe hotels). De kostenstructuur bevat vaste kosten, variabele kosten, schaalvoordelen (kwantumkortingen) en scopevoordelen (gezamenlijk marketing of distributie) 

Opbouw Canvas:

het middelste vak Waardeproposities is het belangrijkste. Het rechterdeel Klantsegmenten, Kanalen en Klantrelaties heeft te maken met aandacht voor klanten. (Waarde, emotie, de rechter hersenhelft)

Het linkerdeel Key Resources, Kernactiviteiten en Key Partners heeft te maken met de organisatie. Efficiency, logica, de linker hersenhelft)

Met het ingevulde Canvas neem je alle activiteiten onder de loep. Stel de “Wat als…”vragen. Wat als mijn belangrijkste klant wegvalt? Wat als we een ander verdienmodel gaan creëren?

Waarom zou je het Business Model Canvas gebruiken?

  • Meer focus op zaken die cruciaal zijn om succesvoller te worden.
  • De waarde propositie waarmee je in het verleden succesvol bent geweest, is niet onderscheidend meer.
  • De markt vraagt om vernieuwing en verandering en je weet niet precies waar je moet beginnen, of wat de consequenties zijn van je interventies.
  • Je wilt het ondernemerschap binnen het bedrijf een stevige impuls geven.
  • Je wilt vernieuwing zoals nieuwe verkoop- of distributiekanalenkanalen aanboren, partnerships onderzoeken, de bedrijfsvoering onder de lopen nemen.

Tot slot

Het model biedt de mogelijkheid om resultaatgericht, met de leiding en sleutelpersonen van het bedrijf, vanuit verschillende disciplines je business model te vernieuwen.

Het business model Canvas combineert op een unieke manier de visionaire  ‘heisessie’, met brainstormen vanuit verschillende disciplines en een actiegerichte ‘hands-on’ aanpak.

Een unieke combinatie van innovatie door een combinatie van creativiteit, inventiviteit en financiële onderbouwing van deze vernieuwing.

  • Share:
Michiel

Social Media

  • Twitter
  • Linkedin

Neem contact op

info@embergconsult.nl

Contactformulier

Emberg Advies

Bedrijfsadviesbureau Emberg Advies staat ingeschreven bij de Kamer van Koophandel onder nummer 32134474

© Emberg Advies - Sinds 2008

  • Home
  • Over
  • Coaching
  • Publicaties
  • Contact